چه وسایل مورد نیاز است؟

اول ، شما به وضوح به درایورهای بلندگو خود احتیاج دارید. اینها اندازه جعبه را تعیین می کنند. آنها همچنین بودجه اصلی شما را تعیین می کنند ، زیرا بیشتر هزینه های دیگر ثابت هستند. در مرحله بعدی به ۱ یا ۲ برگ MDF نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید ، برای نبشی های داخلی که نقش اساسی در بالا بردن استقامت جعبه بازی میکنند به چوب اضافی احتیاج خواهید داشت. سایر ملزومات: پیچ ها ، چسب چوب ، پشم شیشه برای آکوستیک کردن جعبه ، چسب سیلیکون برای پر کردن درزها و اتصالات (اختیاری) ، و درزگیر چوب برای آب بندی چوب خود در قسمت داخلی جعبه. هر چوب تا حدی متخلخل است ، بنابراین برخی دوست دارند داخل جعبه را با نوعی سیلر پوشش دهند. اگر درزهای  جعبه را با سیلیکون پر می کنید ، بگذارید حداقل یک شب قبل از مونتاژ درایور خشک شود. همچنین به پایانه های سیم و بلندگو (صفحه نصب شده در جعبه ای که سیم ها را به آن وصل می کنید) و یک کراس اور نیز احتیاج دارید. قطعات کراس اور به طور جداگانه فروخته می شوند. بسته به نوع روکش یا رنگ مورد نظر روی جعبه ، ممکن است مواد دیگری لازم باشد. من از روکش بلوط با چسب پلی اورتان که مستقیماً روی MDF چسبانده ام استفاده می کنم ، اگر این روش را انتخاب کنید ، باید رنگ و چسب پلی اورتان را ابتدا روی یک تکه چوب جداگانه تست کنید تا مطمئن شوید که آنها با هم تداخل ندارند ،  رنگ مشکی براق نیز خوب است ، MDF یک سطح صاف و سیقلی برای یک رنگ براق فراهم می کند ، برای ابزار ، به یک مته ، یک میز اره برقی (یا اره دیسکی) برای برش چوب ، یک اره عمودبر برای سوراخهای بزرگ و یک اور فرز برای گرد کردن گوشه ها نیاز دارید.

چرا از ام دی اف استفاده می کنیم؟

جعبه بلندگو باید از MDF ساخته شود. شما باید از MDF حداقل ۱۸ میلیمتری استفاده کنید که در ورق های ۱۲۲*۲۴۴ سانتیمتری فروخته می شود. شما احتمالاً به ۲ ورقه نیاز خواهید داشت. این ورق می تواند تا ۴۰ دلار هزینه داشته باشد ، اما ارزش آن را دارد. جنس آن از الیاف چوبی به هم چسبانده شده است. تفاوت انواع MDF در چگالی الیاف موجود در آن است. تخته فیبر از تخته سه لا و تخته نوپان متراکم تر ، سفت تر و سخت تر است .این یک چوب مرده است که اجازه طنین انداز شدن به صدا را نمیدهد و مشکل هرز شدن پیچ ها را ندارد همچنین در هنگام قرار گرفتن در معرض آب مانند نوپان به راحتی پیچ ها هرز نمیشود. در عکس زیر ورق بالا MDF آن را با ورق زیرین زیر ذره بین مقایسه کنید. می توانید ببینید که MDF بسیار متراکم تر است.





اندازه کابینت / جعبه را چگونه تعیین می کنید؟

مشخصات سازنده را در مورد میزان حجم بهینه برای هر بلندگو و جایگیری آنها جستجو کنید. اگر این اطلاعات ارائه نشده است ، از محاسبه گر های آنلاین بهره بگیرید. هر توییتر دام به محفظه مخصوص خود احتیاج نخواهد داشت زیرا به طور مستقل بصورت پلمپ تولید می شود. مقدار فضای اشغال شده توسط هر بلندگو و فضای گرفته شده توسط مهاربندی  داخل جعبه را از حجم بهینه کم کنید. اگر مشخصات لازم برای جایگیری بلندگو را ندارید ، از محاسبه گر های آنلاین بلندگو استفاده کنید. از عدد بدست آمده، ابعاد جعبه را محاسبه کنید. به یاد داشته باشید که اینها ابعاد داخلی هستند و برای به دست آوردن ابعاد بیرونی ، ضخامت MDF را اضافه می کنند.

چگونه جعبه را بسازیم؟

بدیهی است اگر در حال تلاش برای پروژه ای از این بزرگی هستید ، می دانید چگونه از یک پیچ گشتی استفاده کنید. البته هنوز هم برخی از مسائل مهم در رابطه با مونتاژ جعبه باقی مانده. اولین انتخاب پیچ مناسب است. یک پیچ چوبی شماره ۸ با حداقل ۵ سانتیمتر طول پیشنهاد می کنم که نیم دنده نیز باشد(عکس زیر). قسمت بدون دنده پیچ در قسمت اول چوب وجود نخواهد داشت و هنگام سفت شدن ، پیچ می تواند دو قطعه چوب را به هم کاملا سفت کند. همچنین از پیچ چهارسو استفاده کنید. اینها در هنگام استفاده از ابزارهای قدرت بسیار بهتر عمل می کنند و کمتر در معرض لغزش هستند. همچنین پیچ هایی که از سخت کاری شده اند استفاده کنید که احتمال شکسته شدن در چوب را کاهش می دهد و باعث می شود پیچ راحت تر پیچیده شود. 



مته و پیچ گشتی، باید هم سر آچار چهارسو و هم پیچ گشتی چهارسو داشته باشید‌ ، همچنین مته مناسب‌ . همیشه قبل از بستن پیچ باید ابتدا MDF را سوراخ کنید. سوراخ باید به اندازه رزوه پیچ باشد. من همچنین دوست دارم قبل از قرار دادن پیچ ، کمی چسب چوب را درون سوراخ و روی پیچ قرار دهم ، اما این ضروری نیست. اما ، مطمئناً قبل از قرار دادن قطعه های چوب ، باید لبه های چوب چسب بخورد. هنگامی که چسب خشک می شود ، به اندازه خود چوب قوی می شود ، به حدی که می توانید تمام پیچ ها را برداشته و جعبه هنوز سرپا باقی خواهد ماند. احتمالاً شما می خواهید جای پیچ را برای رسیدن به یک سطح صاف باقی نماند ، این کار بدون سوراخ خزینه امکان پذیر نیست. MDF در مقابل فرو رفتن پیچ به تنهایی بسیار قوی است. وسایل مخصوص خزینه وجود دارد ، یا می توانید از مته دوم به اندازه سر پیچ استفاده کنید. توجه: برای نمای کامل تر (بدون چسباندن روکش ها) ، برخی از افراد به تنهایی جعبه های بلندگو را با چسب چوب می سازند. این کار خوب خواهد بود ، اما برای اینکه چوب خشک شود ، به تعدادی پیچ دستی بلند احتیاج دارید. 

چرا مهاربندی ضروری است؟

مهاربندی به ساختار پشتیبانی در داخل جعبه گفته میشود که از تنش در جعبه جلوگیری می کند. هنگامی که یک جعبه بلندگو تنش یا ارتعاش دارد باعث تخریب صدای خروجی می شود. این تخریب را می توان با اضافه کردن یک یا دو بند در داخل جعبه از بین برد. فقط به یاد داشته باشید که حجم چوب مورد استفاده در مهاربندی را از کل حجم جعبه کم کنید. 



جعبه را چگونه می توانید مونتاژ؟

در اینجا چند روش وجود دارد که می توان جعبه بلندگو را مهار کرد.

شروع از چپ به راست:

۱- گوشه های مثلثی کوچک که دو طرف را در کنج ها متصل می کنند.

۲- یک تکه چوب مستطیل شکل که ۳ ضلع جعبه را به هم وصل می کند.

۳- یک تکه چوب مستطیل شکل که با چندین سوراخ دایره‌ای بریده شده و تمام ۴ ضلع جعبه را به هم وصل می کند.

۴- یک تکه چوب مستطیل شکل که با یک سوراخ مستطیل بزرگ بریده شده و هر۴ ضلع جعبه را به هم متصل میکنند.

هنگام بریدن سوراخ ها ، حداقل ۱ اینچ بین سوراخ و لبه مهار قرار دهید و در هنگام استفاده از چندین سوراخ بهتر است سوراخ ها را برای استحکام بیشتر بزرگتر ببرید. همچنین ، یک مهار بزرگ ایجاد نکنید. در واقع ، سوراخ ها را به اندازه کافی بزرگ کنید ، یا از بسیاری از آنها استفاده کنید.در آخر ، به دو لایه چوب مورد استفاده برای حفره ای توجه کنید که در آن woofer نصب شده است ، برای دوام بیشتر در جایی که بیشتر مورد تنش است مهار بیشتر نصب کنید. 



نبشی چیست؟

نبشی نوع دیگری از مهاربندی است که برای ایمن سازی تمام لبه های جعبه استفاده می شود. این یک تکه چوب نازک است که همانطور که در بالا مشاهده می شود ، در امتداد اتصالات جعبه نصب میشود. شما معمولاً می توانید نوارهای چوب را در اندازه های ۱ اینچ در ۱ اینچ از چوب های روسی یا جنگلی ببرید. نبشی نیازی به اجرای تمام طول لبه ندارد. خوب است که ۲/۳ لبه را با نبشی بپوشانید. نبشی را به دو طرف جعبه پیچ کنید و  مطمئن شوید که به پیچ دیگری برخورد نکنید. خزینه کردن این پیچ ها لازم نیست. شما باید از پیچ سایز ۶ به ارتفاع ۱ اینچ برای نبشی استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تا پیچ به عمق کافی داخل MDF برود بدون اینکه از آن طرف بیرون بیاید. باز هم سوراخ را از قبل سوراخ کنید و از چسب چوب زیادی استفاده کنید. 

جعبه را چگونه آببندی کنیم؟

این مرحله اختیاری است. مهاربندی مناسب بسیار مهمتر از آب بندی جعبه است و این معمولاً برای ووفر های بزرگ لازم است. پس از جمع آوری و مهاربندی جعبه ، تمام لبه های موجود در جعبه از جمله لبه های نبشی ها را همانطور که در سمت چپ دیده می شود ، سیلیکون کنید. به یاد داشته باشید که بخار سیلیکون می تواند به بلندگوها آسیب برساند ، بنابراین یک روز صبر کنید  بلندگوها را پس از انجام این کار در جعبه نصب کنید. سیلیکون از بروز هرگونه نشت هوای احتمالی در اتصالات جلوگیری می کند. هنوز هم چوب خود تا حدی متخلخل خواهد بود. ممکن است بخواهید داخل جعبه را با نوعیسیلر پایه آب، آببندی  کنید. من برای این کار از رزین فایبرگلاس نیز استفاده کرده ام. اکنون تنها مکانی که می تواند آببند نباشد در اطراف اسپیکرها و اطراف پایانه های بلندگو در پشت جعبه است. برای هر دوی اینها باید از واشر یا نوار درزگیر استفاده کنید. اصولاً واشر یک حلقه لاستیک / پلاستیک است که به دور سوراخ می رود. 

چرا باید بلندکو ها کاملا تراز نصب شوند؟

مطمئن شوید که همه بلندگو ها تراز و بدون فشار به فریم نصب شوند. عدم انجام این کار باعث ایجاد نقص های کوچک در پاسخ فرکانس به طور مستقیم در جلوی بلندگو می شود. برای این موضوع ، هرگونه برآمدگی روی سطح جعبه بلندگو می تواند این نقوص را در پاسخ فرکانس تولید کند. دو روش برای سوار کردن بلندگو وجود دارد. اولین مورد استفاده از فرز و برش شیار در اطراف سوراخ درایور است که به اندازه عمق لبه بلندگوست. روش ساده تر اضافه کردن قطعه دیگری از چوب با ضخامت مناسب با سوراخ هایی برای بلندگو است که به طور مستقیم بر روی حفره قرار دارند. حتماً این کار را به درستی انجام دهید. اگر قسمت جلوی بلندگو تراز نشود ، تمام کار هدر می رود. 

فاصله بلندگو؟

سعی کنید ابعاد تقسیمات میدرنج و توییتر را کمتر از طول موج در کراس پوینت نگه دارید. در جدول زیر ، طول موج ها در فرکانس های مختلف ذکر شده است. بدیهی است ، اگر این کار را انجام دهید ، نمی توانید از همان عمق برای ووفر و محفظه ی میدرنج استفاده کنید. همچنین باید مرکز ۲ بلندگو نسبت به هم را در طول موج در فرکانس کراس اور نگه دارید. همچنین توجه داشته باشید که بلندگو فرکانسهایی با طول موج کمتر از قطر مؤثر خود تولید می کند در این فرکانس ها بسیار جهت دار خواهد بود.

  

Frequency

Wavelength

5000 Hz

2.7 in

3000 Hz

4.5 in

1500 Hz

9.0 in

750 Hz

18.1 in

500 Hz

27.1 in

300 Hz

45.2 in

200 Hz

67.8 in

100 Hz

135.6 in

  

آیا باید جعبه را با پشم شیشه پر کنید؟

پشم شیشه اساساً فایبرگلاس است ، مانند مواد عایق صورتی. انواع پرکننده مانند "Polyfil" وجود دارد که می توان در فروشگاههای ابزار فروشی یافت. "Polyfil" تقریباً به خوبی فایبرگلاس کار می کند ، اما بدون درد سر کار با فایبرگلاس. استفاده از polyfill در زیر جعبه ، به صورت مصنوعی باعث می شود جعبه نسبت به آنچه هست  بهتر عمل کند و این باعث می شود پاسخ فرکانسی باس عمیق بهبود یابد. توجه داشته باشید که در واقع ساخت جعبه بزرگتر از آنچه بلندگو برای آن طراحی شده است  باعث می شود صدای آن افتضاح شود. تولید کننده یا توزیع کننده بلندگو قادر خواهد بود تا به شما بگوید که چه مقدار باید جعبه بزرگ باشد. در غیر این صورت ، تنها راه برای پیدا کردن این است که خودتان آن را امتحان کنید.